Darmowa dostawa od 500zł

 +48 783 165 510

biuro@modernbhp.pl

Wersje językowe

Rady dla lekarzy i pielęgniarek — jak rozmawiać z dzieckiem?

0
Rady dla lekarzy i pielęgniarek — jak rozmawiać z dzieckiem?

Dobre pierwsze wrażenie — odpowiedni, kolorowy ubiór

Zanim dziecko usłyszy Twój głos czy pozna charakter, zawsze oceni Twój wygląd. Maluchy lubią jasne, pastelowe kolory oraz rozmaite, często zabawne wzory z bajek — jeśli zastąpisz takie ubrania białymi bądź, co gorsza, czarnymi, prędzej wystraszysz dziecko, niżeli przekonasz je do rozmowy z Tobą. Dzieci nie do końca rozumieją, że białe fartuchy medyczne mogą oznaczać profesjonalizm lub sterylność pracy. Dla nich osoby w takich wzorzystych strojach wydają się przyjaźniejsze, łatwiej jest im zaufać i otworzyć się przed nimi. Jeżeli chcesz zbudować pozytywną, sprzyjającą rozmowie z dzieckiem atmosferę w swoim gabinecie, zaopatrz się w odzież medyczną z nadrukiem. Mogą to być kolorowe sukienki medyczne, tuniki bądź tradycyjne T-shirty. Grafiką mogą być postacie z bajek lub inne, wywołujące uśmiech wzory.

Dobrym wyborem zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn są komplety medyczne. Składają się one z górnej i dolnej części odzieży — spodni medycznych oraz T-shirtu lub bluzy. Jeśli gotowe wzory nie są wystarczająco satysfakcjonujące, można zdecydować się na odzież personalizowaną. To taka, na którą istnieje możliwość naniesienia własnych nadruków, np. na żakiety, koszulki bądź fartuchy medyczne — między innymi takich, które spodobałyby się też naszym własnym dzieciom.

Właściwe podejście — empatia, energia oraz powaga

Dzieci nie lubią nudy — nawet podczas wizyty w placówce medycznej. Personel powinien więc być kontaktowy, pozytywnie nastawiony oraz przede wszystkim energiczny. Dużo emocji wywołuje sama odzież medyczna, lecz nie tylko ona jest ważna. Z nadmiarem energii nie można jednak przesadzić — niekiedy potrzebna jest też odrobina powagi, szczególnie jeśli wyjaśniane są dziecku procedury, jakich doświadczy podczas badania. Nawet jeśli wydaje nam się, że dziecko nie jest w stanie zrozumieć wszystkiego, nie ignorujmy go, gdyż wówczas będzie czuło większy lęk przed nieznanym i może nie chcieć współpracować.

Powagę tę warto połączyć z empatią, troską, wsparciem i reagowaniem na każdą sytuację, jaką odczuje dziecko. Tłumacząc dziecku proces leczenia lub rodzaj choroby, warto mieć w świadomości jego lęki i obawy — tym samym przekonać malca, że lekarz jest zawsze po jego stronie. Należy jednak uważać z obietnicami, gdyż częstym błędem jest mówienie maluchom o braku bólu czy strachu, kiedy ono właśnie to będzie odczuwało — przez coś takiego pacjent może stracić zaufanie do lekarza bądź pielęgniarki.

Zasady komunikacji z dzieckiem — o czym należy pamiętać?

Sposób rozmowy lekarza bądź pielęgniarki z dzieckiem jest bardzo ważny. Należy mu się przede wszystkim przedstawić, zwracać się do niego po imieniu, z uśmiechem oraz koncentrować na nim całą swoją uwagę. Ważna w rozmowie z dzieckiem jest cierpliwość, spokój oraz słuchanie, co maluch ma do powiedzenia. Warto pokazać malcowi sprzęty i akcesoria medyczne, jakimi dysponuje lekarz, a także wyjaśnić zasadę ich działania — to sprawi, że dziecko poczuje się pewniej. Jeśli posiadamy odzież medyczną we wzory, można też pozwolić dziecku podejść i obejrzeć umieszczone na niej grafiki.

Przed rozmową warto uprzedzić dziecko, jak będzie ona przebiegała — o czym będziecie mówić. I nawet jeśli maluch jest niegrzeczny, pracownik medyczny powinien zachować pełne opanowanie. Język, jakim się porozumiewacie, musi być zrozumiały dla dziecka, a informacje podawane szczerze i uczciwie. Zawsze należy dostosować sposób rozmowy indywidualnie do każdego dziecka.

Krótkim słowem podsumowania — jeśli jako pracownik medyczny mamy częsty kontakt z dziećmi, powinniśmy zadbać o właściwy strój medyczny, by już od samego początku złapać dobry kontakt z maluchem. Dla lekarzy mogą to być kolorowe fartuchy medyczne bądź żakiety. Pielęgniarki mogą natomiast sięgnąć po bluzy medyczne w zabawne wzory. Uzupełnieniem takiej odzieży, np. w przypadku chirurgów lub innych specjalistów, mogą być ładnie wyglądające czepki. Jeśli już wywarliśmy dobre pierwsze wrażenie, należy je utrzymywać zgodnie z przedstawionymi zasadami komunikacji.

Komentarze do wpisu (0)

Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl