Darmowa dostawa od 500zł

 +48 783 165 510

biuro@modernbhp.pl

Wersje językowe

Kolor ubioru pracownika a komunikacja niewerbalna

0
Kolor ubioru pracownika a komunikacja niewerbalna

W każdej pracy istnieją pewne zasady, dotyczące noszonego stroju. Czasem wymagany jest konkretny uniform czy mundur, a w innych przypadkach po prostu elegancki strój czy dowolny, wygodny zestaw w stylu „smart casual”. Wszystko oczywiście zależy od branży i charakteru stanowiska, pełnionego przez zatrudnionego. W tej samej firmie można rozróżnić pracownika jednego działu od drugiego właśnie dzięki specyficznym częściom garderoby. A czy stroje służbowe oprócz funkcji praktycznych oraz estetycznych mogą pełnić jeszcze inną rolę?

Nie tylko fason czy materiał

Może nie każdy się nad tym na co dzień zastanawia, lecz odzież pomaga każdemu z nas szybko ocenić drugiego człowieka. Jeśli zauważy się, że mijany przez nas przechodzień maszeruje w pogniecionej koszuli czy poplamionych spodniach, łatwo nam będzie stwierdzić, że jest po prostu niechlujny. Oczywiście taki osąd może być niesprawiedliwy, bowiem wystarczy ciężki dzień w pracy, aby prezentować się mniej korzystnie w przestrzeni publicznej. Jednak warto zauważyć, że zawsze należy dążyć do jak najlepszej prezencji. Dzięki temu jest się w stanie łatwiej wywołać pozytywne reakcje wśród otoczenia, a także zaskarbić sobie czyjeś zaufanie.

Nie inaczej jest z odzieżą służbową. Jednakże nie tylko wyprasowany oraz czysty materiał będzie świadczyć o naszym profesjonalizmie. Warto również zwrócić uwagę na kolory, które nosimy w miejscu pracy. Większości osobom niektóre barwy kojarzą się z konkretnymi emocjami czy cechami osobowości. Czy mogą mieć jednak na tyle duże znaczenie, aby kierować się ich odpowiednim doborem w odzieniu służbowym? Co więc na to mówi nauka?

Oddziaływanie barw na człowieka

Według badań najsilniej oddziałującym na człowieka kolorem jest czerwień. Udowodniono, że ta barwa znacznie pobudza ośrodkowy układ nerwowy i wpływa na podwyższenie ciśnienia i przyśpieszenie tętna. Powoduje to swoisty zastrzyk energii i motywuje do działania. Na niektórych jednak kolor czerwony może wpływać negatywnie, poprzez wzmaganie agresywnych zachowań czy nerwowości. Kolor ten więc powinien być stosowany z rozwagą i raczej w formie akcentów, a nie jednolitych, dużych fragmentów ubrań. Warto zauważyć, że kolor ten również stosuje się jako barwa ostrzegawcza i zwracająca uwagę, nie tylko w znakach drogowych, lecz również na ubraniach, np. w postaci czerwonego krzyża czy napisów i symboli.

Za antagonistów czerwieni można uznać biel, odcienie niebieskiego czy zieleń. Wszystkie te kolory wpływają wyjątkowo uspokajająco i kojąco na nerwy. Dodatkowo zielona odzież, jak i otoczenie np. pokój pomalowany w tym kolorze pozwala osiągnąć podobny efekt, co spacer w lesie czy parku. Zieleń jest więc niezwykle ważną barwą dla ludzkiego oka. Kolor biały kojarzy się natomiast z czystością i profesjonalizmem. Podobnie oddziałuje na nas również niebieski – nawiązuje do wody i koloru nieba, dlatego kojarzyć się może z wolnością. Jest on również uznawany za jedną z neutralnych barw, obok czerni i bieli.

Za kolory również pobudzające, lecz jednak w nieco inny sposób co czerwień można uznać odcienie pomarańczowego oraz żółtego. Według badań barwa pomarańczowa wzmaga apetyt oraz poprawia nastrój. Podobnie działa kolor żółty, kojarzący się przede wszystkim ze słońcem. Ciekawym kolorem jest także różowy. Dla niektórych to barwa nieco infantylna, dla innych za to jedna z ulubionych. Jedno jest pewne – róż jest na pewno kolorem korzystnie oddziałującym na człowieka. Jak jednak te informacje wykorzystać przy doborze ubrań?

Kolor stroju a praca

Ze względu na udowodnione działanie poszczególnych kolorów nie tylko na samopoczucie człowieka, lecz również na interpretację otoczenia warto zastosować tę wiedzę w praktyce. W takim momencie należy dowiedzieć się jakie odczucia klientów i osób korzystających z naszych produktów bądź usług są najbardziej pożądane. Warto zwrócić szczególną uwagę na pracę związaną z obsługą klienta, a także we wszelkich miejscach, w których zachodzi potrzeba nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem. Wśród firm oferujących doradztwo w zakresie finansów czy prawa raczej nosi się ciemne i stonowane kolory, takie jak czerń, granat, odcienie niebieskiego, a także brązy lub szarości. Zazwyczaj interpretuje się tak ubranych pracowników jako profesjonalistów oraz osoby godne zaufania.

W zawodach związanych z gastronomią kolor ubioru zazwyczaj odnosi się rodzaju serwowanej kuchni, a także do nazwy lokalu. Jednakże profesjonalny wygląd również jest tutaj pożądany, dlatego białe bądź czarne fartuchy kucharskie czy koszule dla kelnerów będą utwierdzać klientów w przekonaniu, że mają do czynienia z profesjonalistami. Gdzie jednak można wykorzystać kolory bardziej intensywne i radosne? Warto stosować je w kompletach odzieży medycznej, szczególnie na oddziałach dziecięcych, ale nie tylko. Różnorodność kolorowych ubrań wśród białych, zimnych ścian szpitali to pobudzająca odmiana, która pozytywnie wpłynie na odczucia leczonych osób.

Jak widać, kolorem można znacznie wpływać na percepcję człowieka i jego nastrój. Warto to więc wykorzystać również w miejscu pracy i przekazywać swoje dobre intencje w sposób niebezpośredni, poprzez kolory naszych służbowych ubrań. Dzięki temu można również wpłynąć na opinię o pełnionych usługach – oczywiście w korzystny dla nas sposób.

Komentarze do wpisu (0)

Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl