Można zastanawiać się, co przyczynia się do lepszej komunikacji między klientami a pracownikami firm, lokali usługowych czy sklepów. Najczęściej wskazywanymi cechami w powszechnej opinii społeczeństwa są: uprzejmość, wysoka kultura osobista oraz chęć udzielania pomocy. Warto jednak pamiętać, że to bezpośredniość umożliwia, a także znacznie ułatwia nawiązanie kontaktu. Z tego względu często w takich miejscach jak sklepy czy lokale gastronomiczne spotkać się można z pracownikami noszącymi tzw. identyfikatory. W jaki sposób pomagają one w pracy i jakie funkcje dodatkowe spełniają?
Przede wszystkim – autentyczność
Z perspektywy klienta bardziej bezpośrednia rozmowa może mieć duże znaczenie w przypadku skutecznego szukania informacji czy porady. Łatwiej nam bowiem nawiązać kontakt z pracownikiem, równocześnie znając jego imię czy wiedząc, w jakim pracuje dziale – np. w markecie budowlanym czy lokalu gastronomicznym. Wtedy odnosimy się do konkretnego człowieka, co pozwala na pokonywanie barier komunikacyjnych. Dodatkowym atutem stosowanych plakietek jest fakt, że wiemy, z jakiego rodzaju pracownikiem mamy do czynienia – wtedy wiadomo, czy jesteśmy w stanie uzyskać od niego interesujące nas informacje.
A co z RODO?
Ważnym aspektem w kontekście stosowania wspomnianych identyfikatorów jest Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych – czyli w skrócie – RODO. Przede wszystkim, aby chronić nie tylko interesy firmy, lecz także samego pracownika, ważne jest, by zastosowane identyfikatory były zgodne z polityką wewnętrzną firmy oraz z zasadami rozporządzenia. Zazwyczaj prowadzi to do konieczności sporządzenia różnego rodzaju zgód na przetwarzanie danych osobowych, lecz jest to zrozumiałe, ponieważ każdy chce działać zgodnie z prawem i równocześnie nie narażać swoich pracowników na kary.
Praktyczne zastosowanie identyfikatorów
Warto zauważyć, że plakietki z imieniem, nazwiskiem bądź dodatkowo z nazwą pełnionej funkcji pracownika pozwalają na łatwiejszą komunikację nie tylko we wcześniej wspomnianych sklepach czy lokalach gastronomicznych. Tego rodzaju informatory stosuje się również na różnego rodzaju eventach czy spotkaniach biznesowych, szkoleniach i warsztatach, gdzie obsługa takich wydarzeń może być skomplikowana, zwłaszcza pod kątem logistyki. Przy dużej liczbie osób identyfikatory znacznie pomagają uczestnikom takich spotkań w ustaleniu tożsamości innych, biorących w wydarzeniu osób. Tym samym pozwala to na łatwiejsze poznanie nowych, ciekawych osobistości i łatwiejsze ich zapamiętanie.
Dodatkowo plakietki z imieniem i nazwiskiem, a także tytułem, powinny nosić osoby prowadzące dane panele konferencyjne, np. naukowe czy handlowe. Dzięki temu w momencie bezpośredniego spotkania ze słuchaczami nikt z nich nie przejęzyczy się w wymowie nazwiska czy nie zapomni tytułu naukowego swojego rozmówcy.
Kolejną funkcją identyfikatorów jest wykorzystanie ich w różnego rodzaju przedsiębiorstwach posiadających rozległe kompleksy budynków. W gąszczu pomieszczeń, hal i magazynów oraz przy jednocześnie dużej liczbie zatrudnionych plakietki z imieniem, nazwiskiem i nazwą stanowiska wydają się wręcz niezbędne. Co więcej, często stosuje się specjalne identyfikatory np. ze znacznikiem RFID, które umożliwiają otwieranie drzwi z odpowiednim czytnikiem. Dzięki temu równocześnie rozróżniamy pracowników poszczególnych działów oraz dajemy im dostęp do przypisanych pomieszczeń. Zazwyczaj zatrudnieni noszą identyfikatory na wygodnej smyczy, co pozwala posiadać plakietkę przy sobie o każdej porze oraz minimalizuje ryzyko zgubienia jej.
Identyfikatory często stosuje się również w różnego rodzaju placówkach edukacyjnych. Ma to na celu przede wszystkim ochronę dzieci i młodzieży przed innymi osobami z zewnątrz, a także w ich szybkiej identyfikacji przez pracowników szkoły. Dzieci także mogą takie plakietki nosić na smyczy lub przypinać je do odzieży – najważniejsze, żeby identyfikatory były widoczne i czytelne.
Jak widać, istnieje dużo zastosowań dla identyfikatorów. Niezależnie od okoliczności zawsze usprawniają one komunikację między klientem a pracownikiem, a także umożliwiają zapewnienie bezpieczeństwa przedsiębiorstwom oraz uczniom w szkołach. Warto więc rozważyć wprowadzenie ich w tych poszczególnych miejscach i zapewnić tym samym lepszą współpracę, a także wyższy poziom bezpieczeństwa.